TOOTY.co.il

איך יכול להיות שבמנוע חיפוש הופיע מחיר אטרקטיבי של $70, ואז כשהועברתי לקניה הוא השתנה ל-$250?
למה כרטיס אחד עולה $100, ולחמישה מבקשים $1000?
למה מחירי הטיסות עולים ויורדים, ובמה זה תלוי?
אלה השאלות שנוחתות מדי יום במייל שלי. על מנת לענות, בואו ניכנס ביחד אל מאחורי הקלעים של שוק התעופה…

כדי למקסם רווחים כל חברות התעופה בעולם מוכרות מושבים באותה הטיסה במחירים שונים.
תראו את הקסם שזה עושה להכנסות שלהן!
זאת הסיבה שלחברות התעופה משתלם לפתח מנגנוני תמחור מתוחכמים…
ולא סתם מתוחכמים, שוק התעופה פועל בדומה מאוד לבורסה, וקניית כרטיסי הטיסה מזכירה את קניית המניות.

אם חיפשתם כרטיסי טיסה ודאי נתקלתם בהודעה שנשארו מספר מקומות בודדים – בדרך כלל 9 ומטה.
אמנם זה נשמע כאילו הטיסה מלאה, אבל לא! ייתכן והמטוס עדיין ריק כמעט.
מדובר במקומות פנויים במחיר המוצג, לא בטיסה כולה.

כל מטוס מחולק למחלקות וירטואליות – מחלקות מחיר. בכל מחלקה יש בדרך כלל 9 מושבים.
כלומר, אם נשארו 2 מקומות ב-$100, ואתם משפחה של 5 מטיילים, כולכם ביחד תועברו למחלקת המחיר הבאה, שהיא נגיד $200.
כך בדיוק נוצר המצב שכרטיס אחד יעלה $100 וחמישה $1000.
כן, זה נשמע לא צודק בהחלט! למה שלא יפצלו את ההזמנה שלנו?
כך נרכוש שני כרטיסים ב-$100 ועוד שלושה ב-$200.
אבל… כך פועלות חברות התעופה כדי למקסם רווחים.
כמובן שאתם בעצמכם יכולים לפצל את ההזמנה ולקנות את הכרטיסים בשני סבבים. צריך רק להיות בטוחים שיש מספיק מקומות.
אפשרות נוספת היא להתקשר לשרות הלקוחות ולבקש לעשות זאת בשבילכם. אמנם לא בכל חברה הם יסכימו/ יוכלו, אבל שווה לנסות.

מחירי הכרטיסים הם מאוד דינאמיים. אפילו באותה מחלקת המחיר, הם יכולים לעלות ולרדת מספר פעמים בחודש, בשבוע או אפילו במשך היום!
למה ואיך זה קורה?
הסיבה המרכזית היא – היצע וביקוש.
לפי דפוסי ההתנהגות והחיפושים שלנו, חברות התעופה יודעות לזהות מתי יש ביקושים ולהעלות את המחיר.
כמובן שבחגים ובחופשים המחיר יהיה מראש גבוה יותר, אך גם בסמוך למועד הטיסה הוא נוטה לעלות.

מוזר, נכון? אנחנו רגילים למושג "טיסות של הרגע האחרון" ומצפים לטיסות זולות יותר, אבל חברות התעופה לא ימהרו לצאת במבצעים בדקה ה-90!
הן תמיד יעדיפו למלא את הטיסות כמה שיותר זמן מראש. כך שבעצם רוב המחירים יהיו זולים יותר בשני חלונות זמנים:
6-10 חודשים לפני הטיסה עם פתיחת המכירה,
2-3 חודשים מראש, אז חברות התעופה ינסו לזרז את מכירת המקומות הפנויים.
ברגע האחרון יימכרו במבצע בעיקר יעדי נופש בסגנון איי יוון.
הסיבה לכך היא מאוד פשוטה – חלק ניכר מהטסים הם אנשי עסקים, שנוהגם לקנות כרטיסי טיסה בסמוך למועד, ומוכנים לשלם יותר. (המושג אנשי עסקים מתייחס לכל מי שטס בענייני עבודה, ורובם קונים כרטיסים למחלקות תיירים).

אם למשל ביעד כלשהו יתקיים כנס בינלאומי גדול, משחק כדורגל, מופע, או אפילו מסע פרסום שיגרום למטיילים לחפש טיסות למקום מסוים יותר מהרגיל, בלי לדעת על האירוע עצמו, חברות התעופה יזהו מיד עליה בחיפושי טיסות, ויעלו את המחירים גם כשהמטוסים ריקים.
אחרי שנפח החיפושים ירד, הן עשויות להוריד את המחירים.

לסוכני נסיעות יש אפשרות לשמור כרטיסי טיסה למספר ימים בלי לקנות אותם בפועל (לכרטס). אם הכרטיסים לא נמכרים, הם חוזרים לשוק ויכולים גם כן לעזור לירידה במחיר.

גורם הקוקיז – העוגיות שבאמצעותן חברות התעופה מעלות לנו את המחיר באופן אישי (הסברתי על התופעה כאן), גם הוא משפיע על התנודות, אבל במידה זניחה ביחס למתרחש בשוק התעופה כולו.

אך דווקא את אחד הגורמים המשפיעים ביותר על תנודתיות המחירים במנועי החיפוש אתם לא מכירים!
והוא עיכוב בהעברת המידע…

כמו שאמרתי קודם – שוק הטיסות מתנהל בדומה מאוד לשוק המניות. מכירים את המושג ארביטראז'?
ארביטראז' זו רכישת נכס (או כרטיס טיסה במקרה שלנו) בשוק שבו הוא נמכר בזול עקב פערי מידע טכניים.

במילים פשוטות – אתם ודאי מבינים שביניכם לבין כרטיס הטיסה שאתם רוצים לקנות נמצאים כל מיני שחקנים נוספים כמו למשל ספקי אינטרנט או שרתים…
לא משנה מאיפה ולאן אנחנו מחפשים טיסה, המידע תמיד מגיע אלינו מחברות התעופה באמצעות האגריגטורים שנקראים GDS.
GDS זה קיצור של global distribution system – מערכת הפצה עולמית.
אלה הן מערכות שרתים ייעודיים שמאגדות את כל המידע על הטיסות. הן לא משפיעות עליו ולא משנות שום דבר. תפקידן להיות הצינור המתאם:
בקצה אחד כל חברות התעופה מעבירות לשם את המידע, ובקצה השני מתחברים כל ספקי התיירות, מושכים אותו, אורזים ומציגים לנו.
גם אם אתם קונים כרטיסי טיסה באתר הבית של חברת התעופה עצמה, הוא עדיין עובר דרך GDS.
לחברות התעופה כאן תפקיד כפול: מצד אחד הן מזינות מידע, ומצד שני מושכות ומשווקות כמו סוכנות נסיעות.

אפשר לדמות את GDS לשוק הסיטונאי שמוכר חומר גלם: מידע על טיסות מנקודה לנקודה ומחיר.
ומשום שיש 4 GDS מרכזיים בעולם, נוצרים 4 שווקים, וכך גם פערי המידע:
אם למשל חברת התעופה אל-על מחוברת ל-GDS שקוראים לו אמדאוס, אז במקרה שהיא תעדכן את מחירי הטיסות, העדכון יעבור מהר יותר לספקי תיירות שמחוברים לאמדאוס, ומי שמחובר ל-GDS ששמו גלילאו למשל- יקבל את המידע בעיכוב של כמה דקות או שניות.

מניחה שבשלב זה אתם מתחילים להבין… כן, זו אחת הסיבות שהמחיר משתנה לכם במהלך הקניה או חיפוש!

למעשה הפער הזה עובד לטוב ולרע. קורה גם למשל שבזכות עיכוב המידע תצליחו לקנות כרטיס במחיר הנמוך בטרם התעדכן ועלה.
כך לפעמים תראו בסוכנויות/ מנועים שונים ברחבי הרשת את אותה טיסה של אל-על במחיר נמוך מזה שבאתר הבית שלהם.

מדוע אל-על וכל חברות התעופה לא יעבדו עם כל ה-GDS, וכך המידע יהיה תמיד מעודכן?
התשובה מאוד פשוטה – מאותה סיבה שאתם לא תפתחו חשבון בנק בכל הבנקים! זה פשוט עולה כסף לחברות התעופה והן בוחרות את מי שהכי נוח וכלכלי להן.

GDS מכילים את כל המידע הגולמי על כל הטיסות בעולם, אך הם יודעים לענות על שאלה מסוג אחד בלבד: איזו טיסה יש מנקודה א' לנקודה ב' בתאריך ספציפי ומה המחיר.
בשפת המחשבים שאלה כזאת נקראת שאילתה.

כך שאם למשל תפנו לסוכן נסיעות ותבקשו לטוס מתל אביב לניו יורק ב 15 באוגוסט, הוא ישלח שאילתה ל-GDS ויקבל תשובה אילו טיסות יש באותו יום וכמה הן עולות.
נניח שהמחיר היה גבוה עבורכם, וביקשתם לבדוק אילו טיסות יש ב-16 באוגוסט. סוכן הנסיעות ישלח עוד שאילתה ל-GDS ויקבל תשובה חדשה.
בשלב זה עדיין תרצו לשמוע עוד אפשרויות ותבקשו את הטיסות ב- 14 באוגוסט, הסוכן שוב ישלח שאילתה ל-GDS…
למעשה אם תרצו לדעת מה הטיסה הזולה ביותר מתל אביב לניו יורק בחודש אוגוסט – תצטרכו לשלוח 31 שאילתות….
מנחשים מה תצטרכו לעשות כדי לדעת מה הטיסה הזולה ביותר מתל אביב לניו יורק בכל השנה? 😉
ועכשיו דמיינו כמה שאילתות תצטרכו לשלוח אם אתם מטיילים גמישים, ומוכנים לטוס לכל יעד זול מתל אביב… 🙂

גארת' וויליאמס, סטודנט בריטי צעיר, היה מטייל כזה עם תקציב מצומצם, שמוכן לטוס ליעד הראשון אליו ימצא טיסה זולה, אבל שום סוכן נסיעות לא היה מסוגל לאתר לו יעד כזה כמובן…
אז הוא וחבריו בנו מנוע שיעשה את העבודה – Skyscanner. 🙂


המודל של Skyscanner מזכיר את זאפ.
כדי להבין את יתרונותיו בואו נעשה הקבלה בין חיפוש טיסה לחיפוש מצלמות.
כשחשקה נפשי במצלמת Sony חדשה, נכנסתי לזאפ על מנת להבין איפה קונים אותה ומה בערך המחיר.
מהר מאוד הבנתי שמחירי המצלמות הם מורכבים: יש עם עדשת קיט ובלי, יש עם אחריות לשנה או לשלוש, יש כל מיני תוספות של תיקים, פילטרים, יש כולל משלוח או איסוף עצמי…
זאפ נתן לי כיוון, מבט מהיר על שוק המצלמות, לא בהכרח את המחיר הסופי המדויק שאותו אשלם.

כשתכנסו לסקייסקנר, תצפו לקבל מבט מהיר על שוק הטיסות, בדיוק כמו בזאפ.
המנוע מכוון אתכם לסוכנויות ולחברות תעופה, שם תלמדו את מרכיבי המחיר הסופי כמו גודל הכבודה, בחירת מושבים, אוכל וכד'.

נמשיך בסיפור המצלמה – מזאפ עברתי לכמה חנויות וירטואליות, למדתי את ההצעות שלהן, ובחרתי אחת ברמת גן, שמכרה את המצלמה שלי במחיר הכי אטרקטיבי עם כל התוספות שרציתי.
לא התחשק לי שישלחו לי את המצלמה, אז נסעתי לקנות אותה.
המוכר סרק את קוד המחיר על הקופסה וביקש ממני 400 ש"ח יותר מהמחיר שראיתי בחנות האינטרנטית.
"תיראה, בחנות שלכם כתוב שזה עולה פחות…" הושטתי לו את הנייד שלי.
"אהה… כן…" הוא ענה, "הם לא הספיקו לעדכן… השבוע היבואן העלה את המחיר. אבל אם תזמיני עכשיו באינטרנט אז לא תהיה להם ברירה, הם יהיו חייבים למכור לך לפי מה שכתוב."
כך בערך עובד הארביטראז' בהילוך איטי. 🙂

מחירי כרטיסי הטיסה משתנים כל הזמן בקצב מסחרר. הרי כבר הבנו שלחברות התעופה כדאי לייצר שוק תנודתי. הן משקיעות מאמצים רבים ביצירת מנגנונים אוטומטיים שמזהים ביקושים ומעלים את המחיר.

מי שמניע את מטוטלת המחירים הן חברות התעופה בלבד. תפקידם של מנועי החיפוש הוא לנסות לתפוס אותם בתנועה.

כדי לתת לנו מבט על שוק הטיסות, סקייסקנר שומר במערכת שלו, לפרק זמן מסוים, את המידע של הרבה שאילתות מחיפושי הגולשים וכך יודע להציג הרבה נתונים במקביל בחיפוש גמיש.
לדוגמא:
מטייל 1 חיפש טיסה מתל אביב לניו יורק ב 1/8 – התוצאה נשמרת בזיכרון של סקייסקנר,
מטייל 2 חיפש טיסה מתל אביב לניו יורק ב 2/8 – התוצאה נשמרת בזיכרון של סקייסקנר,
…..
מטייל 31 חיפש טיסה מתל אביב לניו יורק ב 31/8 – התוצאה נשמרת בזיכרון של סקייסקנר…
וכך בזכות מיליוני חיפושים למנוע יש מידע כמעט עדכני עבור מי שמבקש לדעת מתי הכי זול לטוס לניו יורק באוגוסט. או אפילו למי ששואל לאן הכי זול לטוס מישראל השנה.
(הסבר שלי על שיטה פשוטה למציאת טיסה זולה עם סקייסקנר – כאן).

אומרים ש"הצורך הוא אבי ההמצאה".
אוליבר דלוהי (Oliver Dlouhýý), סטודנט צ'כי שאהב לטוס לואו קוסט, היה מחבר ידנית טיסות זולות לטיולים שלו כדי להגיע ליעדים יקרים. ממש כמוני. 😉
משהו במנועים הקיימים היה חסר לו, הרי אין מנוע מושלם לכל סוגי המטיילים, בדיוק כפי שאין מצלמה אחת שטובה לכל סוגי הצילום…

כדי לייעל את התהליך הידני של חיבור טיסות הלואו קוסט, הוא וחבריו כתבו אלגוריתם שיודע לחבר אותן.
הם יצרו מנוע גמיש – KIWI, שמאפשר חיפוש רחב של טווחי תאריכים (Any time), יעדים (Anywhere), והגדרת רדיוס שישלב טיסות מכמה שדות תעופה. קיווי נולד להיות שונה מכל מנועי החיפוש הקיימים, הוא מתמקד בעיקר בטיסות הלואו קוסט ושילובן עם טיסות סדירות ליצירת קונקשן.

הם גם החליטו לפתור את עניין התוספות לטיסה ולאפשר לנו לבחור את הכל בתוך אתר KIWI.
אז קיווי הוא גם מנוע חיפוש וגם סוכנות נסיעות עם שרות לקוחות.
בניגוד לסקייסקנר, כאן לא יעבירו אתכם לקניה באתר אחר. נציגי קיווי ירכשו את כרטיסי הטיסה בשבילכם מחברות הלואו קוסט, יעשו צ'ק אין ואפילו יספקו לכם ביטוח ייחודי למקרה של ביטול/ שינוי/ איחור של הטיסות בשרשרת.
(לטיסות לואו קוסט אין קונקשן מובטח, כמו בטיסות בשרות מלא. קניית הכרטיסים לטיסות המשך היא על אחריותכם. אם אחת הטיסות בשרשרת מתבטלת או מאחרת, איש לא יפצה אתכם.
זה מה שקרה כשאחת הטיסות בשרשרת שלי התבטלה)

יניב שולדנפריי, הוא בחור ישראלי שמאוד אוהב לטוס בזול.
הסתכל יניב על שוק הטיסות, על מנועי החיפוש, ואמר – מסובך לי!
אני רוצה מנוע פשוט והכי מדויק, עם כמה שפחות שינויי מחיר.
יחד עם הצוות שלו הוא פיתח את Alice – מנוע חיפוש טיסות גמיש הראשון מסוגו בעולם.
המנוע של יניב מאפשר חיפוש פשוט ליעד אחד, או השוואת מחירים קלה וברורה בין עד 4 יעדים שתבחרו ובטווח התאריכים.
כדי לתת את התוצאות המדויקות ביותר והקרובות ביותר לזמן אמת, יניב השקיע והתחבר לכל ה-GDS המרכזיים בעולם.

על מנת לייעל את החיפוש הגמיש, (אתם זוכרים ש-GDS יכול לענות בכל פעם על שאלה אחת), יניב בנה אלגוריתם שיודע כל כמה רגעים לשאול את ה-GDS:
"כמה עולה טיסה מתל אביב לניו יורק ב-1/8, 2/8…. 31/8…" וכך גם לכל היעדים הנוספים שיש אליהם טיסות מישראל בחצי שנה הקרובה. כך הוא אוסף ושומר את המידע בשביל המטיילים שרוצים לבחון כמה אופציות לטוס.
בדומה לקיווי, גם אליס היא מנוע חיפוש וסוכנות נסיעות שמאפשרת הזמנת כרטיסים בעברית וגם מספקת שרות לקוחות.

לסיכום:
הכתבה הזאת נועדה להסביר בצורה פשוטה את הסביבה הדינמית של שוק התעופה.
לא ניתן למנוע את התנודתיות ואת שינויי המחיר. ולא תמיד תדעו מה בדיוק הסיבה שהוא השתנה לכם. לפעמים מישהו פשוט לחץ על מקש ההזמנה רגע לפניכם. הרי אתם לא היחידים שצופים בטיסה, סביר להניח שבכל רגע נתון כמה מטיילים מנסים לקנות את אותם הכרטיסים במקביל.
אני מתייחסת לזה כאל מעין משחק. לא כועסת אם משתנה לי המחיר. וכן, המחירים משתנים גם לי, למקרה שתהיתם… 😉
הרעיון שלי למציאת טיסות זולות הוא מאוד פשוט – אני עוקבת אחרי שוק התעופה בעזרת המנועים הגמישים, וקונה כרטיסים כשהם מוצעים במחיר אטרקטיבי. 🙂
הסברתי כאן על שיטת החיפוש שלי

ומה לגבי שאר מנועי החיפוש? 

באינטרנט תמצאו שלושה סוגי אתרים לחיפוש טיסות:
מנועי החיפוש – היתרון שלהם הוא טכנולוגי. הם יודעים לבצע חיפוש גמיש, לחבר טיסות הלוך ושוב מחברות תעופה שונות, או לבנות קונקשן בעזרת שילוב חברות תעופה.
מנועי החיפוש לא מוכרים לכם כרטיסי טיסה, הם יעבירו אתכם לקניה בסוכנויות ובחברות התעופה שאיתרו.
JetradarSkyScanner / Cheapflights / momondo

מנועי חיפוש שהם גם סוכנויות – הם בעלי יתרון טכנולוגי ייחודי וגם מאפשרים את קניית הכרטיסים.
alice / KIWI  / xplorer

סוכנויות נסיעות וירטואליות – יציעו חיפוש מדויק בלבד. תשוו שם מחירים אחרי שאתם כבר יודעים איזו טיסה אתם מחפשים.
CheapOair  / EasyGo / Vayama / Expedia

מה הכי טוב?
תלוי מה אתם מחפשים, עניין של נוחות, השוואת מחירים, ופערי ארביטראז'… 😉
תעשו השוואה ותיראו מה נוח לכם.

קבלו בונוס ממני:
מפעם לפעם אני מוצאת טיסות זולות או בונה טיולים עצמאיים ושולחת במייל למנויים של הבלוג.
רוצים גם? הירשמו כאן:
צרפו גם חברים, כדי שגם הם יהנו ויחסכו 🙂

(אם נרשמתם בעבר ולא קיבלתם ממני מייל - בדקו בתיבת קידומי מכירות)

בטח יעניין אותך גם:

Couchsurfing - איך גלישת ספות תוזיל ותשדרג את הטיול שלכם

36 תגובות

כתיבת תגובה

תגובות